tirsdag, juni 09, 2009

Tidlig voksne..

I dag kom en storesøster på 8 år for å hente sine tre småsøsken i barnehagen. To gutter på ca 3 og 5 år, og en lillesøster på litt over 1 år. Den ene av guttene i familien er veldig flink til å hjelpe med å rydde til ettermiddagsaktivitetene før han skal gå hjem, noe han begynte med i dag også. Alle barna ble etterhvert med inn for å leke, og når lærerene i barnehagen sa de måtte gå hjem fordi det kom til å begynne å regne, ville de ikke høre. Regnet kom, og jeg tror ikke jeg har sett det regne så mye i Thailand før. Alle barn og voksne måtte flykte inn, og barna kunne ikke gå hjem med det første. Jenta på 8 ville spille data, og ventet spent på at datarommet skulle åpne. Meg og Alvilde tok med oss hele familien opp for å spille spill og pusslespill med dem. Da klokka var 1730, sa jeg at barna måtte gå hjem. Storesøster tok ansvar og bærte med seg lillesøster. Barnehagen slutter klokken 1600, og den minste jenta i familien er bare litt over 1 år. Det var aldri noen voksne som kom for å se etter barna som kom 1,5 time for sent hjem. Storesøster på 8 var jo der, dermed var det ikke noe å være bekymret for. Denne familien er en søskenflokk på 11, og minstejenta kommer ofte skitten og full av lus i barnehagen. Den siste måneden har jeg ikke sett foreldrene hente barna en eneste gang, de blir alltid hentet av eldre søsken.
De må bli voksne i tidlig alder i slummen. Det er ikke skjeldent barn på 6-8år må ta seg av lillesøsknene sine.


Ingen av disse bildene er av familien jeg har skrevet om, men av forskjellige barn på ettermiddagsaktivitetene, dette for å anonymisere hvem de er.




Hilsen Mari Eriksen (ettåring)

Ingen kommentarer: