mandag, februar 09, 2009

Kunstaktiviteter

Hver torsdag har vi kunstaktiviteter i den nye rommet vårt oppe. Jeg har ansvar for opplegget. I en periode nå så har vi fokusert på maling. Vi har hatt frihåndsmaling, de har måttet male etter et oppgitt tema og vi har hatt stilleben, hvor de skal male det som står på bordet. Kunst er populært og mange barn er innom hver gang. Nå på torsdag hadde vi "skolen min" som tema og mange flotte bilder ble malt. Kjekt å se hvordan noen nå klarer å konsentrere seg over veldig lang tid. Jeg har laget i stand en plass ute slik at vi kan henge ut bilder for at foreldre og andre som passerer Lovsangshjemmet kan se bildene barna lager.
Mål med aktiviteten er blant annet å stimulere til fantasi, stimulere barnas evne til å tenke selv (i thai skolen lærer de for det aller meste å kopiere, ikke tenke selv) og hjelpe barna til å konsentrere seg om en aktivitet over lengre tid.To jenter fra vidergående hjelper til. De får litt penger for å hjelpe til på senteret. Ettåring Mari hjelper også til når det trengs.Hver tirsdag har vi maleaktivitet i barnehagen. Mens jeg var i permisjon så foregikk maleaktiviteten på følgende måte: tre og tre barn fikk komme ut på plattingen ute. Der satt en lærer og hjalp barna. Barna fikk et stensilark med et bilde på, en tynn liten pensel og en farge, og så malte de noen minutter på stensilarket, de som klarte å male mest mulig innenfor bilde fikk skryt. Ikke noe søl, ikke behov for noen vask av hverken barn eller bord etterpå. Heller ikke noe stimulering av fantasi, konsentrasjon eller barns evne til å tenke selv. Jeg har nå ansvar for maleaktiviteten annen hver gang og har sagt at det blir søl! Derfor har jeg også utstyrt alle barna med en gammel singlet fra Chaloms (sønnen min) garderobe. Her er et par bilder fra første gang vi malte etter jeg tok på meg ansvaret. Det ble mye søl... men det var veldig gøy og resultatene ble strålende! De henger nå ute slik at alle som passerer senteret kan se de. Jeg vil påta meg dette ansvaret en stund enda, slik at læreren kan lære ulike maleteknikker osv. Etterhvert får de ansvaret selv igjen.


Hilsen Anne Storstein Haug

Ingen kommentarer: