mandag, november 17, 2008

Tilbake på jobb

To flotte barn har jeg fått, Chalom og Thanan heter de. Jeg benyttet meg av vår gode norske ordning og tok ut full fødselspermisjon. Siden jeg har jobbet en gang i uken fra begge fylte fire måneder så har jeg kunnet vært hjemme i et år med hver av de. Guttene mine kom så tett at jeg praktisk talt har vært borte fra jobb i to år (utenom den ukentlige turen jeg har hatt). På lørdag fylte minstemann ett år og jeg er derfor begynt i full jobb igjen. Nå blir utfordringen å finne gode løsninger slik at jeg både kan gjøre en god jobb og være en god mamma (og kone).

Første uke på jobb er over og jeg er allerede full av inntrykk. Skal prøve å formidle noe av de jeg har opplevd første uke på jobb.
Foreldreløse barn
Vi som jobber på ettermiddagsaktivitetene hadde et møte på tirsdag. Adjaan Ant ledet møte og stilte meg spørsmålet, vil du hjelpe foreldreløse barn? Han fortalte om to jenter som går hos oss, hvor foreldrene er borte og de vokser opp hos bestemor. De er veldig fattige. Han lurte på om vi skulle gi noe skolestipend til barn i sånne situasjoner. Han fortalte også at moren til to som går i Immanuel barnehage (tidligere Hop barn) nettop hadde dødd. Hun ble bare 20 år. Hun var narkoman og sniffet lim, det var nok årsaken til at hun døde så ung. Hun hadde tre barn, den minste bare fire måneder. Nå bor de to eldste sammen med en tante mens minstemann bor hos mormor. Vi ble enige om å prøve å gjøre noe for noen av de foreldreløse barna i nabolaget vårt.
Prisen for et barn
Lillesøsteren til en som går i barnehagen hadde blitt solgt for 5000 bath (ca 1000 kr) kunne lærerene fortelle meg en dag. Så får vi bare håpe og be om at det er snille folk som har kjøpt henne. Jenta som går i vår barnehage bor hos besteforeldrene for da moren fikk ny kjæreste så var hun ikke interessert i henne lenger og stakk av.
Forlatt av mamma
Det er mange som blir forlatt av mamma, og for en forholdsvis nybakt mamma så er det umulig å forstå at noen klarer å forlate sine barn. En av våre jenter er nettop kommet tilbake til Hop. Hun sluttet hos oss for moren flyttet til en ny plass og tok datteren med seg. På den nye plassen plaserte moren datteren hos noen hun kjente og så forsvant hun. Etter en måneds tid så ringte barnepasseren til mormoren og fortalte at de ikke kunne ta seg av henne lenger. Moren hadde ikke vist seg og sendte heller ingen penger. Mormoren hentet tilbake en skitten liten jente som tydeligvis ikke hadde hatt det godt. Mormoren spurte om jenta fikk begynne i Hop igjen og det fikk hun. Lillesøsteren til jenta går også i barnehagen. Hun er adoptert bort. Moren er prostituert.
Pappa i fengsel
En mor til ei som har gått i barnehagen vår tidligere stoppet meg på veien en dag og lurte på om jenta på vel to år kunne få begynne hos oss igjen. Det var et år siden hun hadde sluttet. Moren kunne fortelle at far til jenta hadde havnet i fengsel og dømt til ti års fengsel. Hun er desverre bare en av mange som opplever å ha mor eller far (eller begge) i fengsel.

Det er godt å være tilbake igjen, godt å være med å bidra til at barna i slummen får det litt bedre. Jeg vil også benytte anledningen til å takke alle dere som støtter oss. Dere er også med på å gjøre hverdagen bedre for disse barna. TUSEN TAKK!

Hilsen Anne Storstein Haug

Ingen kommentarer: