lørdag, februar 02, 2008

AVISARTIKKEL TIL "DAGEN" ( skrevet av ettåring Anne Gunnerød )

Fra landet i Norge..
Til storbyen i Bangkok..
På jobb som fungerende "hest"..


Fra Våle i Vestfold til slummen i Bangkok.Anne Gunnerød har valgt seg et annerledes år i misjonens tjeneste for andre gang i Thailand.

Anne forteller at etter å ha jobbet som omsorgsarbeider hjemme i Norge i 5 år etter utdanningen følte hun tiden moden for å oppfylle noen av drømmene.


-Jeg har alltid hatt lyst til å reise, og jobbe en lengre periode ett annet sted i verden. For 2 år siden oppdaget jeg en Internasjonal skole i Mandal som har ett halvt års utveksling til mange forskjellige land. Og jeg var så heldig å bli tatt opp som student der, og fikk være ett halvt år i Thailand. Jeg rett og slett stortrivdes med jobben, språkstudiet, landet osv..


Da jeg etter hjemkomsten tok ett år på Bildøybibelskole, kom tilbudet til meg om jeg ville dra tilbake til Thailand igjen for Misjonsselskapet. Jeg trengte ikke noen betenkningstid, og nå er jeg her igjen og jobber i en barnehage i slummen i Bangkok.


Barnehagen bærere det fine navnet ” Home of praise” og ligger midt i slummen. Hva er så fascinerende med Thailand? -Thailand er ett land med mye varme, både blandt folket og i klimaet, men en kan venne seg til ett helårsliv i slippers og t-shorte. .Da får man heller tåle at det av og til er svetteskjolder på buksa etter endt arbeidsdag.


Thailand har mye forskjellige nye og sterke matretter å teste ut, og jeg begynner å bli 'venner' med mr.chilli nå....


Livet for en thai, varierer veldig fra fjellene i nord til kysten i sør.Men selv om Anne trives både med jobben, landet og folket, legger hun ikke skjul på at det er veldig utfordrende og spennende å jobbe med ett annet språk og under helt andre forhold enn hjemme.


-Det en kjenner når man lever så langt hjemmefra, er selvfølgelig at en savner folka hjemme, makrell i tomat, brunost, og snowboard...Men andre tanker er hvor takknemlig en burde være for det en har, familie, trygghet, økonomi og materielle goder.


Og så har du viktige oppgaver på barnehagen?-Jeg er med og har ansvaret for ettermiddagsaktivitetene, hvor vi har : engelskundervisning, frilek, sport, forming, spill, 'kinokveld' o.l. Jobben byr på gleder og utfordringer. Uansett overveier gledene utfordringene.


Barna som har vokst opp under krevende forhold kommer tillitsfullt løpende og vil sitte på fanget, skravle, leke, synge 'ride ride ranke' osv..Det er sterkt få lov å være en del av en ekte thai-hverdag, ikke en turist som sykler igjennom slummen og ser alt fra utsiden.


Og det går greit med språket?-Der er det noen utfordringer selvfølgelig. Når det oppstår konflikter, og barna snakker fort og usammenhengende, står en der som ett ( ? ) og vil gjerne løse dette rettferdig, men det er ikke alltid like lett å finne ut hvem som startet 'feiden'..


Anne forteller videre at barnehagen ligger under en motorvei, og det er ikke aircondition der, så støy/støv, varme, og varierende lukter, krever energi. Psykisk bruker man nok energien på å tenke på barnas hverdag hjemme, som ofte består av utrygghet, mishandling og manglende oppfølging på mange plan.Og hun legger til at midt i dette er det utrolig meningsfullt å være der for å gi barna en smak av noe bedre.


Så dette vil du gjerne anbefale for andre ungdommer?-På det sterkeste. En får mulighet til å lære ett nytt språk og en ny kultur å kjenne, fra innsiden, ikke slik den presenteres i en turistbrosjyre.En får mange og nye utfordringer, og lærer mye om seg selv og andre.


Jeg håper å tror at dette året vil forandre meg.At det vil bety noe for hvordan jeg velger å leve videre i forhold til å forvalte det jeg har, sier Anne som på thai heter Tabtim.

Ingen kommentarer: