lørdag, oktober 31, 2009

Planleggingsdag

På mandag var høstferien over for lærerene . Barna hadde fri enda en uke så denne uken var satt av til forbredelse av nytt semester. Jeg hadde spurt rektor om å få disponere en av dagene - og det fikk jeg. Mye er blitt bra i barnehagen vår nå, og endelig følte jeg at vi kunne ta et skritt videre. Jobbe med hvordan en formidler temaer i samlingstunden, hvordan gjøre formingsaktiviteten best mulig for å bidra med å utvikle fantasi (og ikke bare finmotorikken), hvordan legge til rette for frileken slik at målene vi har satt oss i årsplanen for frilek blir ivaretatt. Jeg la dagen opp veldig vestlig. Istedenfor at jeg brukte tid til å snakke, måtte de evalurere planene vi har brukt frem til nå og lage nye planer basert på evalueringen og på spørsmål jeg hadde forbredt. Det ble veldig bra og lærerene fikk vist hvor mye de egentlig kunne. Tror de ble litt overasket selv over hvor mye kunnskap de egentlig satt inne med.
Som de fleste andre misjonærer så planlegger jeg tingene på norsk og så får jeg en av thaiene til å skrive det på thai. Veldig dumt egentlig da det har medført at jeg skriver thai veldig dårlig, men det tar sååååå lang tid å skrive ting på thai.
En av oppgavene de fikk var å lage fem samlingstunder- en for hver dag. Samme tema skulle taes opp hver dag, men med forskjellige hjelpemidler hver gang. Blant annet måtte de bruke duplo, håndukker, noe de hadde laget selv, bok og et valgfritt hjelpemiddel. Kruu Ån på bildet over jobber med de minste barna og er ikke vant med å ha samlingstunder, hun synest det var kjempeskummelt, men kjekt. Nå skal hun begynne med samlingstunder blant de minste barna hver dag.
Kruu Sao er helt enormt flink til å engasjere barna. Her tar hun i bruk duplo som hjelpmiddel.
Kruu Nan brukte håndukker for kanskje første gang og synest det var morsomt. Nå har hun fått beskjed om å bruke de jevnlig i undervisningen.
Lunsjen er like viktig her som den er på planleggingsdager hjemme i Norge. Den er bare så veldig annerledes. Jeg måtte velge pass og hadde med min egen niste (til dere matkjennere så ble det servert: "som tam bla", med kjempemye bla og "geng som").

Hilsen Anne Storstein Haug

1 kommentar:

Anonym sa...

Såå bra!! :) Dåkke æ jammen goe! Ville våre å arbett m dåkke ja... Savne dæ! Hels møje te di addle å sei æg tenke på di. Bra jobba dame!!!

BK